Plán „B“

Share Button

Plán „B“

Tak a už je tu Říjen, dva měsíce do Vánoc….přemýšlím si nahlas. Přesněji je první říjnová sobota podvečer. Sedím u nahozených feeder prutů, které líčím s rybím filetem na candáta. Je ještě celkem teplo, na sobě mám jen lehkou mikinu s vyhrnutými rukávy…“Proč jsem jen balil ty bojkové pruty“ vyčítám si, když v tom mě vyruší záběr a první candát je na břehu…no alespoň malá náplast za ty zazimované pruty…nahazuji další filet. Za večer chytnu ještě dva menší sumce. A ti mi vlijou novou krev do žil…plán další sumcové výpravy je tu !!!

Druhý den už se svou lodí prorážím ranní mlhu nad svou oblíbenou řekou..na tento úsek jezdím již 16let a stále mě překvapuje svou krásou. Mám namířeno nad jámu, kterou tu řeka vytvořila v jejím ohybu. Hloubka zde klesá do pěti metrů. A právě tu chci počkat na svého kamaráda Jirku, s kterým chceme po jeho příjezdu proplout plavební komorou do námi zatím moc neprobádaného úseku a zjistit, jak je to tu se sumci. Čekání si zkracuji vertikální přívlačí s gumovým úhořem. Mám zhruba dvě hodinky do kamarádova příjezdu, tak snad se mi něco povede chytit….

190cm-muj-osobak

190 cm, můj osobák !!!

Čas uběhl rychleji, než jsem si myslel a zdáli už slyším zvuk kamarádova motoru. O pár vteřin později už vidím jeho člun řítící se rovnou na mě 🙂 Chvilku s Jiřím klábosíme, předává mi mou objednanou nástrahu, kterou mi veze přímo z velkoměsta, kam já tak nerad jezdím. Je to pro zatím můj největší wobler, měří rovných 23cm. Snad budu mít to štěstí a povede se mi ho dnes pokřtít nějakým pěkným sumcem. Ale ještě než na něj budu chytat je nutné provést pár úprav. Začínám výměnou kroužků na kterých visí háčky. Kroužky vyměňuji, přesněji za mé osvědčené kroužky Power Splitring na 90kg. Další úpravu kterou dělám je navázání wobleru na sumčí přednávazec. Na tuto vychytávku mě přivedl právě kamarád Jirka. Jeho hlavní výhody jsou odolnost proti předření sumčími kartáči, zabrání rozevření karabiny sumčími čelistmi a také zlepšuje chod nástrahy. Dokonalá, ale přitom tak jednoduchá věc….vezmete Hard Mono (lze použít i šňůrku, ale ta musí mít minimální průměr 0,8 mm, jinak funkce návazce ztrácí význam)  z Hard Mono či šňůrky odstřihneme zhruba 30 – 35 cm materiálu. Přivážeme k nástraze „osmičkovým“ uzlem. Tak se u nástrahy vytvoří očko, které nebrání nástraze v jejím přirozeném pohybu. Jako se stává u navlékání nástrahy rovnou na karabinu. Na druhém konci monofilu uděláme totéž. Do očka na druhé straně návazce upevníme karabinu s obratlíkem, já rád používám Kugellager Cross Lock. Či jen samotnou karabinu Cross Lock Snap Extrem na 114kg…druhý konec karabiny navážu na kmenový vlasec či šňůru a můžeme vyrazit…

v-cele-sve-krase

v celé své kráse

Ještě než vyrazíme, volám obsluze plavební komory a chci jí požádat o proplutí. Jenže záhy narážím na nechtěnou odpověď. Nelze proplout, kvůli prováděným opravám…No, tak to jsme nečekali a náš plán se rázem hroutí…“Co teď ? „ klademe si otázku…nezbývá nám než zůstat tady „dole“. Třeba se nám tu zadaří, i když oba tu nemáme chyceného sumce většího než 160cm…po chvilce přemýšlení přichází plán „B“ a my se rozdělujeme. Já mířím do díry, kde jsem byl už ráno a Jiří sjíždí zhruba o kilometr níže do druhé jámy. Pokud někdo z nás bude mít úspěch, dáme si vědět a zkusíme z úspěšného místa vytěžit maximum.

těžký souboj …

Hodiny ubíhají a oba máme na kontě jen pár jemných kontaktů. Kamarád přichází s nápadem pokračovat dál po proudu až k mostu a zkusit to tam. Jenže obloha se začíná plnit temnými mraky a mě se nechce riskovat promočení. Jelikož s motorem o výkonu 2,5 HP osm kilometrů urazím zhruba za 40minut….po chvilce přemlouvání nakonec zůstáváme u našeho plánu a pokračujeme dál v lovu…vyměňuji vertikálku za odhoz. Dno oťukávám už pět hodin a bez výsledku, proto chci zkusit prochytat sloupec. Loď zastavuji na hraně, která padá ze tří do pěti metrů a nahazuji nový obr wobler. Po zhruba hodince vláčení kdy už mně začíná bolet ruka dostávám úder do prutu. Je tam ! Vykřiknu a ryba provede první kopanec do vlasce..bohužel se dokázala vyprostit. Tak to snad né ! Už to vláčím skoro 6hodin ! A když už dostanu záběr, tak mi spadne…jsem plný vzteku, blíží se obědová hodina a rád bych ten nedělní oběd stihl ještě teplý…Ani nevím co mě to napadlo, asi jsem chtěl bolavé ruce ulehčit od vláčení monstr nástrahy a tak nástrahu vyměňuji za menší. Přesněji 18cm dlouhý wobler s chodem do dvou metrů…První nához…a zhruba v polovině dráhy tažení, kdy nástraha dosáhla svých dvou metrů, dostávám z nenadání dvě obrovské rány do prutu. Okamžitě přiseknu a ryba sedí !

usmev-od-ucha-k-uchu-tak-to-vypada-kd_yz-si-splnite-svuj-sen

úsměv od ucha k uchu, tak to vypadá když si splníte svůj sen

Zatím nevím jak je ryba velká, míří přímo proti mé lodí. Když už je zhruba metr od lodě, zahlédnu pod hladinou obrovský ocas, který rázem mizí v hloubce pode mnou. Tak tohle malá ryba nebude. Raději zavolám Jirkovi…ten je rázem u mě a začíná zpověď…jak je velkej ? Viděl jsi ho už ?…Rybu odhaduji zhruba na 170cm, viděl jsem jen ocas a můžu posoudit tah co ryba vydává. Tah je velice klidný a ryba táhne neustále u dna. Ať dělám co dělám, nejde zvednout a aby toho nebylo málo, neustále kopíruje kamennou hranu regulace. Jak tohle dopadne… 10,15,20 , to jsou minuty které ubíhají a já pořád rybu neviděl a hlavně jí pořád nemůžu odlepit ode dna….konečně, po 25minutách se u hladiny objevují první bubliny a konečně začínám rybu pomalu zvedat….přichází další série bublin, uprostřed bublin vyplave natrávený cejn zhruba 30cm velký….po dalších pěti minutách se objevuje poslední dávka bublin a z nich tentokrát vyplave obrovská tlama….úplně nadskakuji úlekem, tak obrovskou hlavu jsem ještě neviděl a ani nevím jak, už svírám levou rukou ohromnou čelist.

2323

Ryba okamžitě sebou začíná mlít a já jen cítím jak mi z ruky stýkají kapky krve…v tom návalu adrenalinu, jsem si zapomněl navléci rukavice, natož abych sumce poklepal po čele, zda je už připravený k vylovení…zkrátka nebyl čas lámat si hlavu zbytečnostmi 🙂 Okamžitě odhazuji prut do lodě a sumci strkám do tlamy i druhou, taky holou ruku. Takovou rybu si nenechám utéct přeci. Po chvilce kočkování dostávám rybu do lodě, loď se rázem zmenšila a mířím co nejrychleji ke břehu. Zde sumce pro jistotu dvakrát měříme. Já pomalu padám do mdlob, jelikož se jedná o můj prozatím největší úlovek a k tomu ještě na přívlač..prostě splněný sen. Následuje série fotek a pak už jen rozloučení a puštění bojovníka zpět do vody…

posledni-fotka-a-pujdes-zpet

poslední fotka a půjdeš zpět

No, teplý nedělní oběd jsem už nestihl. Večer jsem po zapátrání v archívu zjistil skvělou skutečnost. S tímto sumcem jsem se již jednou setkal. Bylo to před 12ti lety při jarním lovu kaprů na boilie. Tehdy měřil 140cm a vážil 14kg. Dnes 2.10.2016 měřil úctyhodných 190cm !!! váha neznámá, nástraha wobler 18cm, čas záběru 11:55 odpoledne… rozeznávací znamení, chybějící jeden z dlouhých vousů. To jsou nové údaje v  mém archívu. Je krásné setkat se po letech se stejnou rybou, já už si myslel, že tato ryba nežije..ale to se nestane, pokud ryby budou končit jinde než ve své rodné vodě, navíc pokud rybu pustíme, může se po letech stát našim novým rekordem. Stejně tak, jako tomu bylo i u mě….