Zima se blíží

Share Button

Zdravím všechny kolegy ze sumcového světa. Dlouho jsem se neozval a měl jsem k tomu určité důvody. Nebylo totiž moc co psát. Nebyl zrovna čas na víkendové výpravy a tak jsem trávil jen pár hodin v týdnu u vody vláčením, nebo lovem na vábničku. Největší životní úlovek se mi podařil 26. srpna. Narodila se mi dcerka Leontýnka a tak sumcařina šla na chvíli stranou. Největší díky za to patří mojí krásné ženě. Když vidím některé fotky kolegů rybářů, jak berou své prcky sebou na ryby, tak doufám, že i mé potomky nadchne příroda, nebo rybařina jako taková. Můj parťák Jirka nezůstal pozadu a dva týdny po mé dceři se mu narodil malý rybář. Je vidět, že je to správný kámoš a nenechá mě v ničem samotného.

Poslední slunce

Poslední slunečné a velmi teplé dny jsem trávil občas odpoledne na člunu. Zkoušel jsem vláčet woblery, nebo s Jirkou něco pochytit na vábničku. Podařilo se mi zdolat jednoho slušného sumečka přes 130 cm na woblera a pak jednoho metrového. Jirka měl velkou smůlu a ztratil krásného sumce na woblera okolo 180 – 190 cm. Po 30 –ti minutovém boji se nám u lodi uřízl. Na vábničku jsme nachytali spoustu malých koťat do metru, ale nic většího se nám moc nezvedlo. Místo je hodně frekventované lodní rekreační dopravou, jako jsou rychlé čluny a vodní skútry, takže větší sumci na vábničku moc nereagují. I přes to je to celkem zábava.

Podvoďák

Když se mi vrátily holky z nemocnice a já si udělal konečně trochu času, vyrazil jsem zkusit sumce ze břehu. Samozřejmě jsem vytáhl mojí nejoblíbenější rybolovnou techniku k lovu sumců a to podvodní splávek. Před 8 hodinou večer jsem dorazil na místo a připravil si nový návazec. Zavezl jsem jednoho pěkného tlouště okolo 40 cm asi 100 m po proudu do hloubky 1,7 m a to 10 m od břehu. Na druhý prut jsem nastražil cejna podobné velikosti a zavezl ho o 50 m blíže, ale více do proudu. V 8 hodin byla již tma. Všechny věci včetně člunu jsem zabalil, abych si ušetřil čas před půlnocí. Po půlhodině se ozval hlásič na prutu a já vidím, jak se začíná prut ohýbat a poskakovat ve stojanu. Záběr přišel na tlouště 100 m po proudu. Ryba celkem bojuje, ale jde snadno přitahovat. Usuzuji, že by to mohl být sumec okolo 130 cm. Po vytažení ryby zjistím, že je to pěkný sumec, kterému chybí pár cm do  . Jsem tu sám a tak rychle nastavím stativ, pořídím pár fotek a pošlu sumce zpět do hlubiny. Vše mám již zabalené a tak již nezavážím a dávám šanci druhému prutu. Okolo 11 hod přijde rána i do druhého prutu, ale tím vše končí. Sumec se dobře netrefil a tak prut balím a jdu domů.

Ochlazení

Uběhlo 14 dní a my se s Jirkou chystáme konečně na výpravu přes noc. V pátek přišlo do Čech to pravé podzimní ochlazení a tak doufáme, že to sumce přiměje k aktivitě. Vyrazili jsme na místo kde je celkem málo prostoru pro dva rybáře a 4 pruty. Bereme tedy echolot, člun a mapujeme dno, abychom našli všechny hrany, výmoly a různé překážky kde se může ukrývat sumec. Připravujeme montáže a zavezeme ryby do různých dálek a hloubek. Já jsem tentokrát zkusil nastražit karase stříbřitého, který má nejméně 45 cm. Nemám s karasy dobré zkušenosti a přijde mi, že je sumci moc nechtějí. Na druhou stranu je to ryba co dělá hodně velký humbuk na háčkách a tak ho po dlouhé době tedy zase zkusím. Na druhý prut dávám tlouště 40cm. Zavezeme tedy 3 pruty a Jirkův 4. prut dáváme nejdále ze všech po proudu a doprostřed Labe, kde jsme našli pěknou hranu v dosti silném proudu. Jirka dá prut do stojanu a neuběhnou ani dvě minuty a prut se pořádně ohne. Byl to nečekaný a celkem rychlí záběr. Shodujeme se ale, že sumec se nepíchl pořádně a ani neutrhl trhačku, takže byl nejspíše malý. Po hodině nám to nedá a jdeme rybu zkontrolovat. Cejn okolo 50 cm má celkem slušný kousanec přes půl těla, ale je živí. Jirka ho tam tedy nechá. Hodinu se nic neděje a začíná se stmívat. Najednou se to stane znovu a Jirkův prut se znovu ohne, ale tentokrát se utrhne trhačka a je to regulérní záběr. Jirka seká, ale bohužel už do prázdna. Sumec to pustil. Cejn je kousnutý téměř přes celé tělo a háčky má vytržené. Jelikož se mu to nestalo poprvé letos, jisté háčky od určité značky poslal do koše. Navázal tedy nový standartní návazec, jako používám já a zavezl nového cejna.

Po hodně přišel opět záběr ze stejného místa. Nyní je však sumec pevně na prutu a Jirka ho začíná zdolávat proti celkem silnému proudu. Nakonec ho dostane ke břehu a já ho chytám za tlamu. Krásný silný sumec přes 160 cm nám udělal radost. Uděláme pár fotek a pustíme ho zpět. Do půlnoci se již nic nestane a tak vyndáváme pruty a jdeme spát s budíkem na 3:45 ráno. Ráno tedy zavezeme a jdeme si zpět lehnout do spacáků, protože je celkem slušná zima. Neuběhne ani půl hodina od zavezení a rozezní se můj hlásič. Běžím k prutu, který se už celkem slušně ohýbá. Přisekávám a cítím, že není něco v pořádku a šnůra je ve vodě o něco zaháknutá. Na chvíli tedy povolím brzdu a doufám, že sumec sám vyjede. Vše povolí a tak začínám opět přitahovat. Necítím však žádný odpor a tak volám na Jirku, že je pryč. Po třech otočkách navijáku se však můj prut Colossa GT pořádně ohne. Sumec je pořád na háku a peláší si to do proudu. Občas si vezme i něco z cívky a tak usuzuji, že už by to mohla být lepší ryba. Po 10 minutovém souboji přitahuji pěkně stavěnou tlustou jikernačku, která vypadá, že už začala dělat zásoby tuku na zimu. Má 150 cm, ale co jí chybí v cm, dohání tloušťkou. Má zahojenou ránu z mládí od lodního šroubu na ocase. Fascinuje mě, co všechno dokáže sumec přežít. Zásah musel projít až k páteři, ale sumec očividně nemá žádné následky. Fotka, polibek a jde zpět domů. Ženou se další deště a silný vítr. Dopoledne tedy balíme a jedeme spokojeně domů.

Mnoho z vás mi píše, že sumci jsou asi již v tomto období pasé.

Není tomu pravda. Léto bylo celkem dlouhé a sumci se začínají pořádně cpát po ochlazení, aby dohnali zásoby, které neudělali přes léto. Jsou z nich teď celkem aktivní lovci a záběry přicházejí celkem už brzo v pozdní odpoledne, když se začíná stmívat, nebo brzo ráno. Úprava doby lovu nám pomohla a můžeme nyní trávit i v těchto měsících u vody více času.

Doporučuji tedy teplé oblečení, nějaké to pití na zahřátí a hurá k vodě. Letošní sezóna ještě nekončí. Příští týden je svátek a já chci dva dny využít na dvě nová místa.